Zastosowanie tarcz dba

Hamulec tarczowy jest rodzajem hamulca, który wykorzystuje zaciski do ściśnięcia par klocków o tarczę lub „wirnik” w celu wytworzenia tarcia. To działanie spowalnia obrót wału, takiego jak oś pojazdu, w celu zmniejszenia jego prędkości obrotowej lub utrzymania go w bezruchu. Energia ruchu jest przekształcana w ciepło odpadowe, które należy rozproszyć.

Tarcza dba jest niezbędną częścią hamulca tarczowego

tarcze dbaHydraulicznie uruchamiane hamulce tarczowe są najczęściej stosowaną formą hamulca w pojazdach silnikowych, ale zasady hamulca tarczowego mają zastosowanie do prawie każdego wału obrotowego; tarcze dba (lub wirniki) są obracającą się częścią zespołu hamulca tarczowego koła, na którą przykładane są okładziny hamulcowe. Materiałem jest zazwyczaj szare żelazo w formie żeliwa. Konstrukcja dysków jest nieco inna. Niektóre są po prostu solidne, ale inne są wydrążone za pomocą żeber lub łopatek łączących ze sobą dwie powierzchnie stykowe dysku (zwykle zawarte w ramach procesu odlewania). Ciężar i moc pojazdu determinuje potrzebę wentylowanych tarcz. „Wentylowana” konstrukcja tarczy pomaga rozproszyć generowane ciepło i jest powszechnie stosowana w przypadku bardziej obciążonych przednich tarcz. Tarcze do motocykli, rowerów i wielu samochodów często mają wycięte otwory. Odbywa się to w celu lepszego odprowadzania ciepła, w celu wspomagania odprowadzania wody z powierzchni, w celu zmniejszenia hałasu, w celu zmniejszenia masy lub w celach marketingowych kosmetyków.

Zasadniczo tarcze szczelinowe mają płytkie kanały obrobione w celu ułatwienia usuwania pyłu i gazu. Dłutowanie jest preferowaną metodą w większości środowisk do usuwania gazu i wody oraz do odgazowywania klocków hamulcowych. Niektóre tarcze są zarówno nawiercone, jak i szczelinowe.